Overskrift

Vend hverdagens underskud til oveskud med en udrensningskur.Smiler stort

 Har du svært ved at styre sukkertrangen? Eller har du problemer med fordøjelsen? Eller måske er du bare træt, trist eller energiforladt, og føler du har brug for en ændring?

Et farvel til fast føde i en periode kan hjælpe på forskellige lidelser, som du døjer med. Det kan blive et møde med din underbevidsthed, der kan gøre dig mere opmærksom på din krop og sjæl, samtidig med at det kan blive starten på et nyt og sundere liv med bedre kostvaner.

Faste er blevet kaldt Via Regia, den kongelige vej til sundhed. Og fastekure har da også vist sig at have en gavnlig virkning på velværet. Det fortæller resultater fra blandt andet Sverige, Tyskland og Schweiz, hvor der er lange traditioner for helsehjem med fastekure. Princippet er, at man dropper fast føde helt eller delvist og lever af kroppens reserver. Der findes mange forskellige former for kure. Saftkure, kartoffelkur og 0-diæt, hvor man kun drikker vand. Kuren renser kroppen, og fordøjelsessystemet får et hvil.

Fasten kan bruges til at komme i kontakt med din underbevidsthed. Du drømmer mere end sædvanligt og skal være åben over for de budskaber, du får fra krop og sjæl. Derfor skal du også sørge for ikke at arbejde for hårdt og stille for store krav til dig selv under fastekuren.
- Har du besluttet dig for at ændre kostvaner, er det en god idé at indlede dit nye liv med en fastekur.
- Fasten skal derimod ikke vælges som en slankekur, for selvom du let taber tre-fire kilo, tager du dem på igen, hvis du ikke lægger dine kostvaner om.

Hvor lang tid skal man faste??? En fasteperiode på seks-syv dage er en god start,  Ønsker du at faste længere, bør det være under professionel vejledning og kontrol. Under alle omstændigheder skal du lytte til, hvornår kroppen selv siger stop.


De første fem-seks dage lever man af kroppens depoter, og de færreste føler sult. Men hvis sulten tager overhånd, er det tid at stoppe. Du kan opleve lidt ubehag under fasten. Hjertebanken, at lugte grimt og svimmelhed er normalt.

 
Fastekuren trin for trin

Læg en nøje plan for fasten og følg den. Nedtrapningen, selve fasten og fastebruddet er vigtige faser, ligegyldigt hvilken form for kur du vælger.

Forberedelsen:

Lever du af traditionel dansk kost, bør du trappe ned over to-tre dage ved at lægge kødet og andre animalske fedtstoffer på hylden først. Det samme gælder kaffe, alm. te, tobak og alkohol.
Energitilførslen reduceres inden fasten til under halvdelen. Hvis du ikke forbereder dig ordentligt, kan du få det dårligt med fx opkastninger og hovedpine under fasten.

Selve fasten:

Tarmudrensning:
For at få det optimale ud af fasten starter du med en udrensning, der kan bestå i at drikke en opløsning med glaubersalt. Vær forsigtig med doseringen. Følg anbefalingerne. For at sikre at tarmen ikke stopper til, anbefaler jeg, at du tager et lavement på treide dage af fasten og igen på 5 dagen af fasten.

Kosten:

Afhængigt af hvilken udrensningskur (fx faste-, saftkur eller 0-diæt) du vælger, skal du have 0-1000 kcal om dagen i form af let og flydende kost. De fleste kure er en kombination af urteafkog, urtete, grønsags- og frugtsaft. Safterne købes i helsekostbutikker eller laves hjemme. Urteafkog er bedst frisklavet. Du skal have 2 - 5l væske i alt om dagen.

Fasten brydes:

Det er meget vigtigt, at fasten brydes blidt for at undgå ubehag og for at få gang i fordøjelsen. Spis først lidt kogte grønsager, æble/æblemos. Tyg maden grundigt, så din fordøjelse langsomt kommer i gang. l løbet af tre-fire dage kan du spise mere og mere almindelig kost igen. Du trapper maden op i modsat rækkefølge af nedtrapningen. Kød er altså det sidste, du sætter tænderne i igen og først efter 5 dage.

 

Effekten af fasten.

  • For at nedsætte stofskifte og fordøjelse
  • Øge udrensningen af affaldstoffer
  • Lære igjen at skelne mellem sult og appetit
  • Finde tilbage til «midten» fred i sindet, kroppens funktioner falder til ro
  • Skærpe bevistheden omkring hvad der er godt for os at spise.
  • Skærpe – øge sanserne igjen.
  • Øge selvværd ved at klar at «undvære» mad i længere tid.
  • Slippe vaner nikotin, kaffe, stimulanser.

 

Vi starter med aftrapning 1 til 2 dage før dette er meget vigtigt.

  • Frugtdag: 1 ½ kg frugt (rå) fordelt over en dag.
  • Risdag: (især for mennesker med sarte mave/tarm) 50g fuldkornsris koges i 150 ml vand, kan tilberedes m kogte/stegte grøntsager og spises fordelt på dagen. Eller tilberedes m frugt (evt æble el.andre småtskårne frugtsorter)
  • Havredag: 35g fuldkorns havregryn koges til grød og der tilsættes 200g frugt efter ønske, spises og fordeles over dagen.
  • Drik mellem 2-5 l vand daglig

FØRSTE FASTE DAG.

  • Morgen: 3 tsk  Glaubersalt "med top" opløst i 2-300 ml lunkent vand (kan købes i div helse forretninger) Drik det hele på en gang. Det tilrådes at have noget at skylle efter med, en kop Te med ½ tsk honning er ikke noget dårlig valg.  Tarm tømning starter efter 1-3 timer og vare resten af dagen….. bedst af have fri den dag ;o)
  • 1 kop te med max ½ tsk honning morgen, eftermiddag og aften. Husk ingen sort eller grøn te.
  • Middag: 1 glas blandet frugtsaft (økologisk) fortyndet med vand 1:1
  • Aften: Grønsgagsbouillon kogt på div grøntsager (kun grøntsagsvandet indtages) ingen salt – kun krydderurter evt ½ økologisk suppe terning.

2-3-4-5 FASTE DAG

  • Morgen TE
  • Middag Saft
  • Aften Bouillon

3 samt 5 FASTEDAG.

  • Så skal i på tønden igen .. Indtag Microlax (afføringsmiddel) om morgen, dette kan evt erstattes af 100 ml sveske saft eller kærnemælk. Det er vigtigt at der er afføringseffekt for at få tømt de sidste rester i systemmet.

Fasten kan evt sætte op til 10 dage…  HUSK at drikke 2-5 L dagligt  Meget VIGTIGT

OPTRAPNINGSDAGE:

  • Optrapningstiden er 30% af faste tiden  … 1 ½ dag v 5 dages faste.
  • Vigtigste del af fasten.
    • Blodforsyning og energi omledes igjen til fordøjelses systemet > dette kan bevirke mathed og svimmelhed , især de første 3 dage .
    • Ved for hurtig opstart kan der opstå mavekrampe og forstoppelse

7 generelle råd.

  • Spis kun små portioner
  • Tyg hver bid til alt er flydende
  • Spis langsomt
  • Bevidst spisning > dvs ingen ingen fjersyn, læsning etc sideløbende med du spiser
  • Spis kun til du er mæt… mærk efter hvad din krop signalere.
  • Spis kun friske råvare.. ingen færdig retter f.eks dåse mad.
  • Spis ikke noget der er svært at fordøje, hård ost, kød, friturestegte ting
  • Ingen eller kun minimalt af salt  -- ingen stimulanser.

Optrapnings plan.

  • Fastebrydning.
  • Morgen: 1 æble el æblemos
  • Midag: 1 æble el æblemos
  • Aften: Kartoffel suppe m urter.

1 optrapningsdag

  • Morgen: 1 glas kærnemælk, 2 knækbrød m f.eks rygeost, 1 æble
  • Middag: kogte grøntsager m urtekvarg, 1 æble
  • Aften: 2 knækbrød m tyndt kalkun pålæg, 1 naturel yoghurt m honning og hørfrø (2 tsk)

2 optrapningsdag

  • Morgen: 1 glas kærnemælk, 2 knækbrød m hytteost, 2 svesker.
  • Middag: Kogte grøntsager m honning dressing, 1 æble
  • Aften: samme som dag 1, skift evt pålæg du med smelteost

3 optrapningsdag.

  • Morgen: 1 glas kærnemælk, Quarg/skyr musli, 2 knækbrød m honning.
  • Middag: Kartofler m krydderdip (skyr/quarg,salat,yoghurt m hørfrø og honning
  • Middag: 2 knækbrød m tyndt pålæg, 1 æble

Sådan kan du fortsætte men husk først KØD efter 5 dage.

Held og lykke og rigtig god fasteuge